JIMAT DENGAN SEKALI KLIK SAHAJA..

Saturday, February 26, 2011

Istimewanya Rembau di Beranang Selangor


Kali ni aku nak bercerita sedikit tentang tempat tinggal ku dari kecik,, pernah dengar orang sebut "Rembau"? mesti pernahkan..Selalunya orang akan membayangkan rembau itu yang terletak di Negeri Sembilan.Tapi ni bukan cerita pasal rembau di negeri sembilan tapi rembau di Beranang, Selangor iaitu tempat tinggal aku sejak dilahirkan.




Kampung Sesapan Batu Rembau Beranang, nama yang x asing lagi bagi penduduk disekitar nya..Dalam kampung ini 100%adalah beragama islam dan berbangsa melayu. Dan dikatakan dari awal hingga hujung kampung mempunyai talian persaudaraan dan ini hanya boleh diceritakan salahsiahnya oleh warga2 tua sahaja, kerana susun-galur keturunan amat payah sikit kalo anak muda mcm aku ni nak ingat,...hehhee..
Dalam kampung aku ni terdapat banyak kemudahan walaupon nama jee kampung antaranya klinik kesihatan yg terletak diawal jalan masuk ke kampung,masjid yg menjadi tumpuan masyarakat sekitar untuk menunaikan solat/surau ,padang bola,gelanggan futsal, dan yang terbaru n dah siap dibina ialah pusat latihan masyarakat(xtahu lah apa fungsinya).ok berbalik kat cerita pasal kampung aku nii..walaupun berada dikawasan negeri selangor ...kami kebanyakan penduduk kampung megamalkan cara hidup beradap "pepatih" iaitu adat orang negeri sembilan.antara yang masih diamalkan ialah dalam perkahwinan. Meh sini aku nak cerita sikit adat pepatih dalam perkahwinan masyrakat kampung aku....
orang kat kampung aku nii kalo buat mjlis kawen akan bermula awal iaitu 4@ 3 hari sebelum hari bersanding.Selalunya diaowng nii bg2 tugas..mcm kaum adam akan buat kerja pasang "penanggah" manakala kaum hawa pulak akan buat kerja2 dapur mcm kupas bawang n lain2...yg bestnya time hari bersanding niiii....kebanyakan adat akan dilihatkan disini..mcm adat berinai, tarian piring sewaktu meyambut pegantin datang:



dan juga tidak ketinggalan silat :


ketika ini pegantin kadang2 akan diusik senda oleh penduduk kampung..mak Oiiii segan sioT time niiii...ada jugak yang sewaktu diarak minta dipikul ..ni juga dalam 1adat dari negeri Sembilan yg penduduk kampung aku amalkan:

xde contoh nak kasi tngok lahhh..sory yeee....

-past 2 sewaktu besanding aku rasa mcm sama jee kot dengan negeri lain dimalaysia nii..yang aku ingatlahh ..akan terperasan akan ada 4 helai kain batik akan di gantung disetiap penjuru ruang tamu dimana letaknya pelamin ..xtahu lak aku ape fungsi benda nii semua..dan lgg 1 adat yang kadang2 ada dikampung aku iaitu makan beradap dihadapan pelamin,...sekarang nii suma benda tuu dah dibuat dekat khemah yg disediakan khas utk pegantin..kalo dulu2 pegantin akan dijamu selera dihadapan pelamin disertai oleh ibu-bapa pegantin..dan orang2 besar..manakala jika ini dilanggar denda akan dikenakan kepada pegantin..n xpasti lah aku apa denda yg dikenakan..

-Macam mana dapat nama kampung aku...seperti yg aku dengar2 dari mulut orang2 tua lahhh..kampung aku nii dibuka oleh orang yang berasal dari daerah Rembau N9,..mungkin sebab tu lah nama kampung aku Sesapan Batu Rembau kottt..hehhehe
pape pOn korang bule baca artikel niii...

dalam artikel nii ada diterangkan serba-sedikit tentang salahsiah kampung aku ...

-cerita akan bersambung -

1 comment:

  1. panjang kalo nak dierite susur galur keluarga.. mmg semuanya berkaet dari A smpi Z.. jap2 signboard uh yg kat ner ha?? ta pasan lak kat ner..

    ReplyDelete