JIMAT DENGAN SEKALI KLIK SAHAJA..

Tuesday, February 1, 2011

Keajaiban Dan KeUnikan Bumi Malaysia...

Malaysia terbahagi kepada 2 bahagian iaitu Semanjung Malaysia dan Sabah serta Sarawak yang dipisahkan oleh Laut China Selatan ...Walaupun terpisah dengan jarak yang jauh ,Malaysia dipimpin oleh seorang sahaja Perdana Menteri tanpa sebarang masalah.



Pemimpin Malaysia kini ialah Dato Seri Najib Tun Razak iaitu Perdana Menteri Malaysia yang ke 6, yang bermula dari tahun 3APRIL 2009 sehingga kini.


 Kepelbagaian kaum di Malaysia seperti kaum Melayu, kaum Cina, dan kaum India serta kaum minoriti Sabah dan Sarawak menujukan kan lagi keajiban bumi Malaysia ini.Walapun hidup dalam kepelbagaian kaum dalam 1 negara keharmonian dan kesjahteraan hidup dapat dikecapi dalam semua aspek besama-sama ,tanpa mengira bangsa dan agama..Malaysia juga meraikan semua perayaan besar setiap kaum bersama seperti AdilFitri bagi masyarakat beragama Islam, Tahun Baru Cina bagi kaum Cina, dan Deepavali diraikan oleh kaum Hindu, serta perayaan lain seperti hari Wesak,Keamatan , Gawai, Hari Natal dan lain-lain.Uniknya di Malaysia juga perayaan ini boleh diraikan bersama-sama walaupun berbeza agama dan bangsa..

Menara Berkembar Petronas (KLCC) serta Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) adalah ikon kebangaan Malaysia di mata dunia,Ini menujukan yang Malysia kini sudah maju dan boleh dikatakan setanding dengan dunia barat dalam pembagunan negara. Kebanggaan ini sisokong pula dengan tercetusnya idea dengan terbitnya "PROTON" yang menjadikan produk kereta pertama keluaran negara sendiri. Ia dit ubukan pada tahun 17 Mei 1983 dan diilhamkan oleh Tun Mahathir Mohamad yang menjadi Perdana Menteri ketika itu. Proton ialah automobil negara yang pertama dan ia dikeluarkan di Sham Alam Selangor pada pertama kalinya.Selain itu juga Kejaiban Malaysia juga letak pada sistem "hubungan 2 tanah" iaitu terdirinya Jambatan Pulau Pinang. Jambatan ini adalah jambatan yang terpanjang di Asia Tenggara dan ia menghubungkan Semanjung Malaysia dengan negeri Pulau Pinang yang terletak di Selat Selatan. Panjang jambatan ini ialah 13.5KM dan sepanjang 8.4KM daripadanya merentasi laut.


                                           KLCC YANG TERLETAK DI KUALA LUMPUR


 KLIA, TERLETAK DI SEPANG SELANGOR.


PROTON BEROPERASI DI SHAH ALAM SELANGOR.

 JAMBATAN PULAU PINANG HUBUNGKAN  ANTARA " 2 TANAH "


Kejaiban lain yanga ada di Malaysia ialah kawasan perlancongan yang ada di Malaysia lebih dari 50 buah Pulau Peranginan, Gunung-ganang yang terkenal Serta kawasan tanah tinggi yang di.jadikan produk perlanc ongan. Antara yang pulau yang popular di Malaysia ialah Pulau Sipadan di Sabah, Pulau Redang di Terengganu, Pulau Langkawi di Kedah,
                                                              
                                                     PULAU SIPADAN, SABAH

                         
                                                   PULAU REDANG, TERENGGANU





                                                       PULAU LANGKAWI, KEDAH





Manakala Gunung yang terkenal di Malaysia ialah Gunung Kinabalu dan Gunung Ledang yang mempunyai kisah misteri di sebalik gunung ini.


                                                     GUNUNG KINABALU, SABAH



Kawasan tanah tinggi yang menjadi produk perlancongan juga ada di Malaysia .Dan unik nya dia sini kawasan ini menjadi tumpuan pelancong dalam dan luar negara untuk berhibur dan berehat kawasan nya ialah di Cameron Highland dan Genting Highland..

                                                            CAMERON HIGHLAND

GENTING HIGHLAND




JADI, BANGGALAH MENJADI ANAK MELAYSIA..

 
 











No comments:

Post a Comment